22 okt Je reis annuleren door ziekte? Alleen als de dokter toestemt
Ben jij ook van plan om de zon op te zoeken, met de herfst voor de deur? Je bent niet de enige. Reisorganisaties zagen het aantal boekingen voor de herfstvakantie met 5 procent toenemen. Maar wat als ziekte, van jou of een reisgenoot, de vakantie onmogelijk maakt? Een annuleringsverzekering kan de kosten dekken. Houd wel rekening met de voorwaarden en specifieke regels.
Wat zeggen de polisvoorwaarden?
Volgens de meeste annuleringsverzekeringen worden de kosten van een annulering vergoed als een verzekerde of een reisgenoot ziek wordt, overlijdt, of een ongeluk krijgt. Dit betreft de kosten die je niet terugkrijgt van de reisorganisatie of vervoerder nadat je de reis officieel hebt geannuleerd.
De medisch adviseur er heeft het laatste woord
Maakt alleen het idee alleen al om in de auto te stappen je nog zieker? Het is helaas niet aan jou om te bepalen of je te ziek bent om te reizen. Een arts moet vaststellen dat je door ziekte niet in staat bent om de reis te maken. Je eigen huisarts mag niet zelf een verklaring afgeven en bepalen dat je inderdaad door ziekte niet in staat bent om te reizen. In eerste instantie dien je zelf aan te kloppen bij je verzekeraar of de reisorganisatie waar de reis geboekt is. Vervolgens kunnen die alsnog via een medisch adviseur schriftelijk informatie opvragen, ook bij je eigen huisarts. Het verschil is echter dat er geen advies of oordeel aan verbonden is. De huisarts of specialist geeft een objectief beeld van de situatie, waarna de medisch adviseur van de verzekeraar bepaalt in hoeverre er reden is tot annuleren. Overigens zal dit bij een standaard reis naar de zon niet snel aan de orde zijn.
Annuleren vanwege een ziek familielid
Als je je reis wilt annuleren vanwege een ziek familielid, gelden strengere regels. Verzekeraars beperken de dekking doorgaans tot familieleden in de eerste of tweede graad. Dit omdat families vaak erg groot zijn en het anders lastig te controleren is.
Familieleden in de eerste graad zijn onder andere je partner, kinderen (ook stiefkinderen), schoonzoons en -dochters, ouders en schoonouders.
Bij tweedegraads familieleden gaat het om broers, zussen, stiefbroers en -zussen, grootouders, kleinkinderen, zwagers en schoonzussen.
Om een reis te annuleren vanwege de ziekte van een familielid in de eerste of tweede graad, moet er sprake zijn van een levensbedreigende situatie. Een arts moet inschatten dat het familielid een groot risico loopt om binnen de periode van jouw vakantie te overlijden.
Wat als je ziek wordt tijdens de vakantie?
Word je tijdens je vakantie ziek, dan kun je onder bepaalde voorwaarden ook een beroep doen op je annuleringsverzekering. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat je opgenomen wordt in een ziekenhuis. Als je meer dan acht uur aaneengesloten in het ziekenhuis doorbrengt, kun je een vergoeding vragen voor de niet genoten vakantiedagen. Na de eerste acht uur kun je vervolgens elke 24 uur dat je in het ziekenhuis ligt een extra dag claimen.
De vergoeding wordt berekend door de totale reissom te delen door het aantal dagen van de reis en dit bedrag te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je door ziekte hebt gemist.
Andere redenen voor annulering
Naast ziekte zijn er nog diverse andere geldige redenen om een annuleringsverzekering aan te spreken. Voorbeelden zijn:
- Overlijden van een dierbare (ook buiten de eerste of tweede graad in sommige gevallen).
- Wanneer jijzelf of een direct familielid onverwacht een medische ingreep moet ondergaan die niet kon worden uitgesteld.
- Schade aan huis of eigendommen. Denk aan situaties waarin je huis ernstig beschadigd raakt door brand, storm of inbraak.
- Als je zwanger bent en complicaties optreden die je reis onmogelijk maken, kan dit ook onder de dekking vallen.
Benader de verzekeraar zo snel mogelijk
Verzekeraars stellen vaak een bepaalde termijn waarbinnen je een annulering moet doorgeven nadat je weet dat je niet kunt reizen. Onderneem dus snel actie als je weet dat je vakantie niet door kan gaan. Doe je dit te laat, dan krijg je mogelijk niet of geen volledige vergoeding van de kosten. Dit verschilt per verzekering, maar het is raadzaam om dit direct bij het boeken van de reis in de gaten te houden.
Heb je vragen over jouw annuleringsverzekering, of wil je een nieuwe verzekering afsluiten? Neem dan contact met ons op.